Jag är inte jag längre

Nu är det stora stenar i maskineriet. Jag är down och riktigt dålig mentalt.Detta inlägg kommer bara handla om MIG. Den som inte vill läsa mina tankar, känslor eller besvär, kan redan nu klicka där upp till höger.. på krysset! This is me, jag kan ignorera mig själv längre. Det är som att ignorera Filippa, hon försvinner inte ändå, det gör inte mina känslor heller. Har tröttnat rejält nu, allt börjar ta ut sin rätt. Jag har ändå kämpat rätt länge, stundtals riktigt hårt. Filippa sov tre-fyra timmar per dygn i två år, sen fick jag mellandottern som än idag inte sover på nätterna och gnäller/gråter/skriker om dagarna. Och nu en bebbe till som inte kan hålla sig från skriken, sover inte alls. Och min kropp går sönder, inte en enda led fungerar som den ska. Har fått tinnitus, när jag försöka lyssna om jag hör ett barn, så kan jag inte urskilja gråt eller mitt huvudljud. Låter som jag står på en blåsig äng med miljarder syrsor som spelar, och ibland blir det som ett lock i örat med världens längsta F-ton. Usch, skulle kunna skriva en bibel-tjock bok om mitt fysiska tillstånd. Men just nu är jag lite rädd för mina känslor och tankar. Jag är rädd att JAG, Lindah, för alltid är förlorad. Jag har inte bara ändrat mig, så som man gör genom att bli förälder, utan jag har fått anpassa mig efter en individ som kräver mycket i sin miljö för att typ fungera, Jag har fått ändra hela mig själv, min själ har nu börjat ge upp och lämnar mig ensam kvar i mitt skal. Lindah försvann och kvar är den här vidriga kroppen och en färglös mamma som hamnat i tjat-träsket. Inget funkar ju, så varför inte tjata lite till? Jag avskyr att känna mig låst och styrd, ett måste för att vardagen ska funka. Jag hatar att planera, vill vara spontan och fri, går inte utan att få en djävul till unge. Min plan med att bilda familj var att få gemenskap, kärlek, något att känna sig välkommen till, efterlängtad och stöd för den man är och vad man vill.. Jo visst, det gäller bara en i detta hushåll, vi andra få tassa på tå eller smita iväg. Vardagen går ut på att hålla isär bråk-tjut-tröttis! Det här var inget jag hade i mina drömmar. Whatever, jag bryr mig inte om det här är själviskt tänkande.Och jag förstår mycket väl att man får lägga sig åt sidan när man får barn. Men någonstans finns man kvar där inne, man kan ta fram sig själv när man får en ledig stund. Jag kan tyvärr inte komma ihåg vem jag var innan filippa kom till världen. Jag kommer ihåg orden som beskrev mig, men jag kommer inte ihåg hur det är att vara den. Inte nog med att jag ska ändra hela mitt vardagliga sätt att vara jag. I och med en födsel ska man helt plötsligt vara jävligt utbildad och kunnig. Man ska vara psykolog, terapeut, arbetsledare, samordnare, polis, väktare, vårdare, sekreterare, ordförande, helst klonad också så man kan vara medlare mellan instanser, myndigheter och organisationer. Upp på allt det här ska man vara Lindah, mamma, fru, arbetare, vän och syster. Jag orkar inte! Orkar ju inte ens duscha eller tvätta håret. Hur ska jag orka att vidbehålla kontakten med alla då? Jag har gjort många "prov" och det visar samma resultat varje gång, hör inte jag av mig så är kontakten död. Det känns förjävligt att även ha den bördan på sina axlar. Många jag har sett upp till och tyckt om är numera ett minne blott. Allt jag har är bekanta, mina bästa vänner finns på facebook och stöd finns här på bloggen. Roligt vuxenliv? Inte direkt. Jag kommer förmodligen aldrig kunna arbeta heltid förrän Filippa flyttar hemifrån. Fritids kommer inte fungera, skolbussen kommer hon inte klara själv. Inte en hemgång heller. Och deltidstjänster som passar restid finns ju överallt? Eller inte" Jag är inte jag längre och jag mår sämre för varje dag jag inser detta. Jag känner avund för andra familjer, de kan spela spel, de kan bygga om i huset, de kan åka på semester, de kan förklara planer inför framtiden, de kan skoja och busa, de kan titta på film osv. Det värsta med allt tycker jag är att se min man och mina andra döttrar bli så påverkade av Filippa. Undrar vilka dom hade varit utan detta projekt i hushållet. Kan inte mellantjejen hade varit så highneededbaby då? Kanske bebis hade varit lugn och lagom stirrig. Kanske hade min man varit hemma oftare? Kanske hade jag haft ork att arbeta med något jag älskar, människor? Jag är förbittrad, sitter och tycker synd om mig själv och förfaller. Snart finns jag nog inte kvar mentalt heller, rutiner kan inte hålla ihop en människa. Jag är en faktiskt en sån, människa! Jag har behov, en själ, en personlighet. Tyvärr passar inte jag med ett autistiskt barn. Vi krockar i våra behov. Hur mycket jag än försöker, så hatar jag livets uppstyrda gång, all becuse one person.... Är det rimligt egentligen? Hur mycket ska man offra av sig själv och sin övriga familj? Vem är jag när allt det här är över? Snart hamnar jag i det berömda hörnet och hummar. -Sök hjälp! -Prata med någon! -Hör av dig! -Fixa det oich fixa lite till! Mycket man ska orka för att kunna orka vidare. Orättvist alltihopa. Jag vill inte ha dt så här, men det finns inget slut.. det bara fortsätter och fortsätter. Har inga alternativ än att stå ut och den vetskapen kväver mig. Ångestattackerna är nära :-( Jag vill inte ha sympati, det är inte därför jag skriver. Jag måste skriva för att kunna läsa alla tankar som susar i mitt huvud. Jag börjar tro att jag är galen. Objektivt gillar jag inte Filippa, hon förstör för, retar, slår, gör illa, stör mina döttrar. Hon är stöddig, dum, elak, konstig och allmänt jobbig med bristande sociala regler. Men samtidigt är hon min! Hon är min älskade lilla plutt som jag längtade efter så mycket, min spegelbild, mitt hjärtegull som bara har mig som försvarare och advokat! Jag måste skydda henne, för ingen annan kommer göra det. Nä nu är det väl bäst att avrunda inlägget innan jag blir alldeles för djup och avslöjande. Tror ingen skulle kunna förstå mina djupaste tankar ändå. Bäst att hålla käften om dom.

Kommentarer
Postat av: Pia

Det är bra att skriva av sig. Hoppas det lättar snart! Jag har ju själv en autitstisk dotter (enda barnet) som jag älskar, men jag känner också så där ibland. Är just nu också nere i en dipp fast dottern gör sina framsteg...

Ja, jag ville egentligen bara skicka en styrkekram!

2012-02-15 @ 10:10:39
Postat av: Erika/Tulia

2012-02-15 @ 21:22:22
Postat av: Lotta

Vad modig och stark du är som faktiskt yttrar alla dina innersta tankar och känslor! Situation du beskriver är ju ohållbar. Har du någon gång undersökt möjligheten till någon form av avlastning? För att du ska orka vidare i detta, som du själv beskriver "inte har något slut", måste du ta hand om dig själv. Tänker på dig...

2012-02-15 @ 21:23:33
Postat av: Sara

Ibland kan det bästa, för hela familjen, vara att barnet med funktionsnedsättning flyttar någonstans där utbildning och resurser finns. Det är inte det samma som att överge sitt barn. Tänkte bara säga det.

2012-02-16 @ 01:18:39
Postat av: Mamma Lindah

Tack Pia. Hoppas du också har något andningshål som du kaan känna dig fri och yttra dina tankar!



Lotta, vi har ju kortis. 5 dygn per månad utdelat på var tredje-fjärde.

Jag tror tyvärr att det är skolan/lekis som påverkar henne så enormt starkt.



Sara, min dotter förstår ju så mycket som att hon inte skulle bo hemma och DÄR ligger misslyckandet! Ser INGEN fördel med att jag skulle känna mig misslyckad i att ta hand om min "högfungerande" dotter, hon känna sig sviken och ensam utan familj, de övriga barnen undra vart stora syster är.

2012-02-16 @ 14:02:44
Postat av: Mona

Men på riktigt Lindah... ni har kortis FEM dygn per månad?? Vi har haft 1 natt/vecka för Lilja och var fjärde helg hos en familj. Bara det är ju typ 6 dygn/månad Nu har vi nyss utökat till att även ha var 6:e helg på kortis, och skulle nog kunna få mer nätter per vecka om vi bara önskade.



Varför har ni inte mer??? Och som Sara skriver, det jag tänkte när jag läste slutet i ditt inlägg - att hon kanske faktiskt får bo någonstans där det... ja, passar alla bättre. Kanske störs hon massor av systrarna? Bebisar och småttisar är urdåliga på rutiner (duuh), klart det stör henne liksom.



Du har inte skrivit detta i detta inlägg, men du måste ju känna som jag - "vår familj skulle vara så bra, om bara inte hon fanns".... Nu menar jag inte att man önskar livet ur stackarn, utan mer, "tänk om hon kunde vara normal" så man kunde ha ett normals familjeliv, med brädspel runt vardagsrumsbordet på lördagkvällen. Alternativt att det bara skulle vara de 2 små i er familj. Vilken idyll det skulle vara då. Så tänker jag, och jag tror att vi har det en ocean lättare än ni har det.



Hm, uppsatsen avslutad.



Öh, jaa... kram... eller nåt...

2012-02-16 @ 22:14:51
URL: http://sisu.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej Lindah!



Jag har läst din blogg lite då o då.

Utan att känna dig måste jag ändå säga: Du kan inte ha det såhär längre!

Finns det inget bra boende för Filippa i närheten? Kanske även hon skulle må bättre i en helt anpassad miljö med personal dygnet runt? Varför får det dig att känna dig misslyckad?? Du måste ju även ta hänsyn till din övriga familj.

Det gagnar ingen att du mår sämre o sämre mentalt.



Stor kram till dig!

2012-02-19 @ 21:05:33
Postat av: Smulan

hej! Följer din blogg, har själv en flerfunktionshindad dotter.



Man måste få ur sej alla innersta tankar å funderingar nånstans, och vad är då bättre än i en blogg/dagbok?!



Man ÄLSKAR sitt barn oavsett alla diagnoser, det betyder INTE att man INTE tycker om eller vill ha sitt barn för att man öser ut sina känslor i en blogg!



Tyvärr kan aldrig någon utomstående förstå våra känslor, det kan dom aldrig göra förrän dom står där själva med ett speciellt barn som våra...



Massa kramar till dej!

2012-02-20 @ 17:10:45
URL: http://livet-med-amanda.blogspot.com
Postat av: Lisa

Massor av kramar till dig.

Frustrationen och vanmakten är värst att leva med tycker jag. Det är så viktigt med ventiler och andningshål. Att fylla på sig själv med energi. Men hur lätt är det för dig undrar jag med 3 små barn..jag håller alla tummar för att det snart ska komma lättare tider för dig.

KRAM

2012-02-21 @ 19:54:01
Postat av: Eva

Styrkekramar till dig.

Har länge trott att min dotter lider av adhd med fick idag reda på att de istället misstänker autism eller liknande åkomma då hon har utmärkande problem i sociala situationer och är oförmögen att se eller beskriva känslor.

Jag har fightats i 7 års ålder med att få hjälp, då jag redan väldigt tidigt märkte hennes oförmögenheter.

Jag känner igen "Tänk om" känslan du beskriver men jag relaterar samtidigt till att du inte vill "lämna bort" ditt barn. Jag är själv utav åsikten att mitt barn är mitt barn och de svårigheter hon har är och kommer vi alltid att kämpa med tillsammans. Så jag vill egentligen bara sända dig en styrkekram och påminna dig om att ta tillvara på ljuspunkterna i tillvaron, även om de är svåra att finna :)

2014-03-11 @ 00:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0