och en sak till...

Jag är så jävla trött, rent ut sagt, på alla som frågar: "ja men hon har en lindrig form av autism va"
NEJ, läs på i ämnet innan man frågar mig saker som om det vore självklart!!!

Autism är autism, inget annat! Dock så finns det massa andra syndrom man kan ha! Tyvärr är dom flesta med autism-diagnos även utvecklingstörda, dvs EQ under 70.
Men remember... då har man både autism och en utvecklingsstörning!!!

Som sagt, autism är alltid autism!

Filippa kanske har en lindrigare form, men det är för att hon inte har någon form av utvecklingsstörning. Men det är samma jävla autism som finns hos alla med den diagnosen!!

Så, nu fick jag det skrivet också.
Ja just en sak till... NEJ man blir inte frisk från det, det är en hjärnskada som alltid kommer finnas där. Men med rätt hjälp kan man "lära in" ett beteende som är accepterat av samhället!
Man blir inte frisk men man kan ställa sig i ledet med dom andra!


Kommentarer
Postat av: aaa

för att du har autism så innebär det inte att du sitter i ett hörn och hummmar....men det innebär inte heller att du är stendum...det finns olika nivåer inom autism...de flesta har någon form av autsim dvs vill ha ordning och göra saker på sitt sätt...men det är först som det blir ett handikapp i vardagen som man måste få hjälp...Autism spektrumet är stort dvs det finns väldigt många olika nivåer inom autism, många av de jag jobbar med klarar sig bra med olika hjälp medel sås som pictogram och liknande, medans andra måste ha mer hjälp..väldigt uppstaplad vardag där nästintill toa besöken är schema lagda...efter att ha läst din blogg så kan jag känna mig frustrerad över eran situation...men jag kan även gissa att det är något annat än just autism..som ligger bakom utbrotten..

sen att hon har mensliknande blödningar tycker jag du ska titta upp...iallafall jag hade blivit orolig om det gällde min dotter...för ganska omgående tänker man ju på övergrepp...vem kan det vara säger du? ...förövaren är oftast människor i ens närhet...

har hon alltid visat tecken på autism??

2010-09-09 @ 22:05:13
Postat av: Lindah

hej aaa



Filippa föddes med autism, det är jag helt säker på, jag förstod från början att något inte stod rätt till. Så hennes tillstånd inte pga eventuellt övergrepp.



Däremot har jag oftat pratat med henne om det ämnet, och jag tror inte att det har hänt något sådant alls.

Däremot tror jag att det är hon själv som pillar lite för mycket där nere.



Och sen din kommentar om autism. Oavsett vilken "grad" av autism du har så är det samma punkter som ska stämma in vid en diagnos, Dvs har autistiska barn/vuxna samma symptom och problematik, icke sant?

Sen hur man klarar av dom är ju en annan femma, men det är fortfarande problem, annars skulle man inte få dignosen på grund av dessa gemensamma punkter!



Så jag står fast vid att autism är autism, oavsett vad man sen blir betraktad som.. gravt eller lindrigt drabbad!

2010-09-10 @ 00:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0