Äntligen har jag tid att skriva..

Jaa.. allt är i full rullning, hela dagarna.
I fem dygn var hon på nattis, men hon var ännu mer hyper när hon kom hem därifrån. Fast det är kul att se henne så glad över att fått sova borta. Tror vi båda behöver det. Jag har haft ett möte med habiliteringen denna vecka, och äntligen (!) lyssnade dom på mig angående ad/hd, och dom ska titta närmare på det. Tack!
Anledningen till att jag vill veta ifall hon har något annat syndrom är för att det är en enorm skillnad på bemötandet. Säger man till lekis att hon har autism, så kommer hon vara så duktig för att hon har pratat med sina lekiskamrater, nivån sänks tydligen direkt när man säger autism.
Skulle man däremot säga: hon har autism OCH ad/hd så skulle dom direkt anpassa sina förklaringar, förstå hennes fokuseringsproblem och försöka få henne att lugna ner sig.

För har man bara autism så är det vanliga fördomen att man är i sin egna värld. Man lär sig inget, man kan inget, man leker inte med några andra barn. Helst ska man ju dregla och humma i ett hörn också, så är det hela stereotypiskt.
Men nu har ju Fipsa nästan exakt samma problem som ett barn med ad/hd. Fokuseringsproblem, hyperaktivitet, socialt medveten men dock svårt för vad man kan mena egentligen. Vet inte vad som förväntas av henne själv, men kan alla andras regler.

Den här jävla bedömningen som gjordes när autism fastställdes tycker jag känns mer och mer felaktig. Både när det gäller intelligenstesterna samt kunskapstesterna. Om man sätter en nyfiken fyraåring i ett rum fyllt med leksaker och sen sätta sig vid ett litet bord istället, för att svara på frågor.. klart som tusan hon inte anstränger sig för att göra några tester.

Mja, jag vet inte varför jag är så irriterad. Men jag vill inte ha fel diagnos, ska hon ha något "fel" så ska det minsann vara rätt "fel". Inte en gissning efter några gångers tester.
För det är vad det står i epikrisen, "min bedömning är.." "jag misstänker..."

Ja men i alla fall, det ska bli ytterligare en utredning innan skolstart så att jag kan sätta henne i rätt skola, så hon får dom allra bästa förutsättningarna för att bli briljant!
Det värsta som skulle kunna hända är att hon tappar sin nyfikenhet redan i lekis :-( Bara för att man inte förstår hennes starkaste problem, nämligen att alla sinnen är på topp!! Och om man då har enorma fokuseringsproblem, så kan det bli otroligt jobbigt att försöka läsa i ett klassrum när andra elever vänder blad, skriver med en penna, någon kanske till och med vässar sin penna. Någon viskar med någon annan osv. Filippa kommer höra allt(!) och därför bli okoncentrerad.
Därför måste lärarna och skolan förstå detta med en gång!! Det handlar inte om den klassiska autismen, att hon är i sin egna värld och inte har förstått syftet med att läsa i boken. Utan det är för att hon är distraherad av ALLT annat som finns i närheten. Hon skulle höra och se en myra på flera meters avstånd.
Stackars min lilla flicka, såå mycket att ta in i skallen varje minut.. Inte undra på att hon är trött, gnällig och frustrerad!! Min babygos.. förlåt att jag blev arg ikväll :-(


Kommentarer
Postat av: Kalina

Det låter ju mer som att hon har ad/hd när du gör de här beskrivningarna. Jag hoppas du får dem att lyssna på dig så att det blir bästa för henne. Du är en bra mamma som gör ett superjobb! Håll ut, ni fixer det här! Massa kramar

2010-06-20 @ 22:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0